The International Artists‘ Museum

Gregory Volk, ein Kurator und Kritiker aus New York, schrieb über Construction in Process:

As near as I can determine it  – and I have been privileged to attend and participate in several Construction in Process exhibitions – what remains essential is how this art events were flooded, so to speak, with life, and in ways that you rarely find in other large exhibitions. Typically, they involve not only the display of finished art works, but also the process by which the works were made, the unfettered human exchange occuring between the artists during the installation process – which can be sloppy and exalted, brillant and ridicoulous – as well as between the artists and the public at large. For many participants, even artists who have been in dozens of international exhibitions, these events proved especially memorable and cathartic, exactly the kind of thing that you might have often whished for but rarely, if ever, found.

Von Anfang an hatte Construction in Process einen besonderen Charakter und wurde von Künstlern als eine besondere Art von künstlerischer Praxis geliebt. Insgesamt war Construction in Process durch die beabsichtigte Abkehr von Art, Erscheinungsform und Produktionsweise bisheriger Kunstausstellungen ein Manifest von Befreiung und Freiheit an sich. Nach der Gründung des Internationalen Artists‘ Museum im Jahre 1990 wurde die Idee von Lodz aus in die Welt weitergetragen. Außer in Polen haben die Künstler in zehn weiteren Ländern, also in USA (New York), Israel, Australien, Russland, Holland, Frankreich, Spanien, Wales, Irland und Deutschland (Berlin) Abteilungen des Museums gegründet und neue Aktionen organisiert.